اگر این مشکلات را دارید پروتیین بدن تان کم است

آفتاب نیوز :

پروتیین بلوک سازنده عضلات، پوست، آنزیم ها و هورمون ها است و نقش اساسی در تمام بافت های بدن ایفا می کند. امروزه منابع مختلف پروتیین در دسترس هستند و بیشتر غذا ها نیز مقدار پروتیین قابل قبولی در خود دارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است هنوز دچار کمبود پروتیین باشند. کمبود پروتیین می تواند تقریباً بر تمام جنبه های عملکرد بدن تاثیر بگذارد و با علایم زیادی همراه باشد. برخی از نشانه های کمبود پروتیین عبارتند از:

1) اغلب مریض می شوید

اگر زود به زود بیمار می شوید، ممکن است به این معنی باشد که سیستم ایمنی بدن شما به دلیل عدم دریافت پروتیین کافی، پایین تر از حد مطلوب عمل می کند. بسیاری از افراد نمی دانند که آنتی بادی ها یا مولکول های موجود در سیستم ایمنی که با بیماری ها مبارزه می کنند، پروتیین هستند. سیستم ایمنی بدون دریافت پروتیین کافی نمی تواند از خود در برابر بیماری دفاع کند.

2) بیشتر اوقات خسته اید

در شرایطی که پروتیین کافی مصرف نکنید، بدن شروع به تجزیه توده عضلانی می کند تا نیاز های پروتیینی خود را تامین کند. با تحلیل عضلات، بدن ضعیف می شود و شما دایماً احساس خستگی می کنید. اگر اغلب این شرایط را دارید، بد نیست پروتیین مصرفی خود را افزایش دهید.

3) نوسانات خلقی را تجربه می کنید

نوسانات خلقی می تواند یک شاخص ظریف از کمبود پروتیین باشد که بر تولید انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که امکان ارتباط بین سلول های مغز را برای خلق و خوی متعادل فراهم می کنند. کمبود پروتیین می تواند منجر به مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها شود و این کاهش قند خون می تواند باعث شود که خلقتان تنگ شود. پروتیین همچنین برخی از انتقال دهنده های عصبی را در مغز می سازد که خلق و خو را کنترل می کنند. وقتی پروتیین مصرفی کم باشد، دچار نوسانات خلقی خواهید شد.

4) مو ها و ناخن های ضعیفی دارید

مو و ناخن از کراتین (نوعی پروتیین) تشکیل شده است. وقتی مصرف پروتیین کم باشد، بدن نمی تواند کراتین کافی برای رشد، استحکام و نگهداری مناسب مو و ناخن تولید کند. مو، پوست و ناخن با کلاژن و کراتین که هر دو پروتیین هستند، سلامت خود را حفظ می کنند. مصرف پروتیین کافی در رژیم غذایی، مو ها را درخشان، ناخن ها را قوی و پوست را لطیف نگه می دارد.

5) همیشه گرسنه اید

پروتیین سیرکننده ترین درشت مغذی است و تا حد قابل توجهی از گرسنگی های زودهنگام جلوگیری می کند. ترکیب پروتیین در بیشتر وعده های غذایی و میان وعده ها یک استراتژی عالی برای حفظ احساس سیری در طول روز است. سعی کنید پروتیین، چربی و کربوهیدرات را باهم برای یک وعده غذایی کامل یا میان وعده مصرف کنید.

6) کم خونی دارید

در حالی که کم خونی در پی کمبود آهن پیش می آید، ممکن است ناشی از عدم دریافت پروتیین کافی در رژیم غذایی نیز باشد. هموگلوبین، که برای انتقال اکسیژن ضروری است، برای سنتز به پروتیین متکی است. مصرف غذا های غنی از پروتیین به صورت مداوم و روزانه می تواند به رفع کمبود آهن و متعاقباً جبران کمبود پروتیین کمک کند.

7) توده عضلانی ضعیفی دارید

هرچند از دست دادن توده عضلانی، با افزایش سن، یک فرآیند طبیعی است، اما این اتفاق می تواند نشان دهنده کمبود پروتیین باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف 25 تا 30 گرم پروتیین با کیفیت بالا در طول روز، راه مناسبی برای ساخت و حفظ توده عضلانی است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اگر این مشکلات را دارید پروتیین بدن تان کم است" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اگر این مشکلات را دارید پروتیین بدن تان کم است"، کلیک کنید.