مستربچ آنتی استاتیک چیست؟

مستربچ آنتی استاتیک، یکی از کاربردی‌ترین انواع مستربچ افزودنی محسوب می‌شود که در ساختار محصولات پلیمری متعدد کاربرد دارد. مستربچ آنتی استاتیک برای ممانعت از تجمع بار الکتریسیته ساکن و همچنین به منظور بهبود خواص محصول به آن افزوده می‌شود. در ادامه این مقاله از شرکت سی وان پلیمر، قصد داریم تا مستربچ آنتی استاتیک، ویژگی‌‌ها و موارد کاربرد این مستربچ را برای شما عزیزان شرح دهیم.

مستربچ آنتی استاتیک چیست؟

مستربچ آنتی استاتیک آمیزه ای است که در جهت ممانعت از تجمع بار الکتریسیته ساکن و همچنین به منظور بهبود خواص محصول به آن افزوده می شود. این ماده را در هنگام تولید یا پس از آن به محصول می افزایند. مستربچ افزودنی آنتی استاتیک را در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می دهند و افزودن مستربچ مذکور به اجسام پلاستیکی، علاوه بر جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن عدم جذب گرد و خاک به اجسام را نیز سبب می شود. عدم تخلیه بارهای الکتریسیته ساکن مشکلات گوناگونی را برای اجسام به وجود می آورد که در بخش بعدی به برخی از آنها می پردازیم.

تقسیم بندی انواع مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک چیست؟مستربچ آنتی استاتیک چیست؟

مستربچ آنتی استاتیک به انواع گوناگونی تقسیم می شود که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • افزودنی در مرحله مخلوط کردن مواد در اکسترودر

برخی از مستربچ‌های آنتی استاتیک را در هنگام اختلاط مواد در دستگاه اکسترودر به ماده می افزایند. افزودن آنتی استاتیک در این مرحله، موجب طولانی تر شدن اثر مستربچ می شود.

  • حل کردن مستربچ مذکور در حلال

در برخی موارد در ابتدا مستربچ را در یک حلال مناسب حل می کنند و سپس آن مخلوط را روی سطح جسم می پاشند یا قطعه مورد نظر را درون محلول مستربچ غوطه ور می کنند. طریقه افزودن حلال مستربچ بستگی به فرایند تولید و نوع محصول دارد.

  • تأثیرگذاری دراز مدت

در تقسیم بندی افزودن مستربچ، در برخی مواقع مقابله با بار الکتریکی باید در دراز مدت و در هنگام انبار کردن قطعه صورت گیرد که در این صورت مستربچ را به گونه ای می افزایند که اثر طولانی مدت داشته باشد.

  • تأثیرگذاری کوتاه مدت

در برخی موارد مقابله با بار الکتریکی صرفا پس از فرایند اکستروژن و جمع آوری محصول لازم است. بنابراین به تأثیرگذاری دراز مدت آنتی استاتیک نیازی نیست.

  • اثر هم افزایی

ترکیب اثر دراز مدت و کوتاه مدت مستربچ افزودنی آنتی استاتیک در اکثر مواد مورد استفاده قرار می گیرد که به آن اثر «هم افزایی» گفته می شود.

کاربرد مستربچ آنتی استاتیک

کاربرد مستربچ آنتی استاتیک در قطعات و محصولات گوناگون دارای مزایای مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از:

  • خطر احتمالی آتش سوزی در هنگام تولید محصول و پس از آن از بین می رود.
  • گرد و غبار و انواع آلودگی از قبیل مو روی سطوح محصول نمی نشیند.
  • فرایند تولید سهولت می یابد.
  • از خطرات احتمالی ناشی از بار الکتریکی جلوگیری می شود.
  • استفاده از محصولات مورد نظر آسان تر و بهینه تر می گردد.
  • بار الکتریکی تخلیه می شود.
  • محصولات پلاستیکی به رسانای خفیف تبدیل می شوند.

خرید مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک از شما در برابر آسیب‌های جدی مانند آتش سوزی و انفجار محافظت می‌کند و تضمین می‌نماید که شما و تجهیزات اداریتان از بارهای ساکن و تخلیه الکترواستاتیک محافظت می‌شوید. الکتریسیته ساکن در اثر حرکت یک ماده بر روی ماده دیگر ایجاد می‌شود. بیشتر مواد پلاستیکی عایق‌های خوبی هستند و از تجمع بار ساکن پشتیبانی می‌کنند. این مشکل خاص در فیلم‌هایی مشاهده می‌شود که دارای سطح بزرگ و اصطکاک در هنگام تماس با سطوح تجهیزات مورد نیاز برای پردازش هستند. بسته به کاربرد نهایی، ما می‌توانیم مستربچ آنتی استاتیک یا رسانا را ارائه دهیم که مزایای کوتاه مدت و بلندمدت را به همراه دارد. مزایای کوتاه مدت در پردازش و ذخیره سازی کوتاه مدت مفید است. مزایای ضد الکتریسیته ساکن در درازمدت در مواردی است که محافظت در برابر تجمع استاتیک در مدت زمان طولانی ذخیره سازی مورد نیاز است. لازم است تا در هنگام خرید این نوع مستربچ دقت نمایید و متناسب با محصول نهایی اقدام به سفارش نمایید. شما عزیزان می‌توانید با متخصصان شرکت سی وان پلیمر در ارتباط باشید تا پس از مشاوره رایگان، بهترین و با کیفیت‌ترین انتخاب خود را داشته باشید.

جمع بندی

مستربچ‌ها نوعی مواد افزودنی هستند که برای ایجاد ویژگی خاص در هنگام تولید، به مواد اولیه محصولات اضافه می‌شوند. یکی از مستربچ‌های پر استفاده در تولید محصولات پلاستیکی، مستربچ آنتی استاتیک است.‌ در ادامه این مقاله به بررسی کامل مستربچ آنتی استاتیک پرداختیم تا شما عزیزان اطلاعات کافی را هنگام خرید داشته باشید.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مستربچ آنتی استاتیک چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مستربچ آنتی استاتیک چیست؟"، کلیک کنید.