جزییاتی از یک آزادراه استراتژیک/ اصفهان_شیراز یادگار شهید رییسی – خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار ایندکس ایران، با توجه به موقعیت ایران در منطقه و عبور کریدورهای شمال – جنوب و شرق به غرب از کشورمان، توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی به منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه بسیار ضروری است.

کریدور آزادراهی شمال – جنوب مرکز کشور به منظور ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی و در دست اجرا است و این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت،، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به شهر بندری بوشهر منتهی می شود..

طول کل آزادراه شیراز – اصفهان 370 کیلومتر برآورد شده که هم اکنون 212 کیلومتر آن در 6 قطعه در مهرماه سال گذشته با حضور آیت الله رییسی به بهره برداری رسید قطعه هفتم این آزادراه به طول 13 کیلومتر در دست اجرا است.

آزادراه شیراز – اصفهان بخشی مهم و تکمیل کننده پازل کریدور شمال به جنوب به شمار می رود و نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب (بالعکس) برعهده دارد، این آزادراه به عنوان مسیری میانبر بین دو مرکز مهم استان های فارس و اصفهان را به هم متصل می کند و از سوی دیگر با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر (134 کیلومتر فاصله شیراز – اصفهان) و زمان سفر (120 دقیقه)، نقش به سزایی در کاهش 136 لیتری مصرف سوخت (سالانه) ایفا می کند.

همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور شده است.

براساس این گزارش، از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب مهم گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی، گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و حایز اهمیت است.

تکمیل کریدور شمال – جنوب کشور در گرو اتمام ساخت قطعه 8 آزاد راه است

همان طور که ذکر شد، آزادراه شیراز – اصفهان به طول کلی 370 کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی مرکز کشور است.

این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده، که یک قسمت آن از شهر شیراز تا ایزد خواست و قسمت دیگر آن از ایزد خواست تا شهر اصفهان به شمار می رود.

عملیات اجرایی آزادراه شیراز – ایزد خواست به طول 225 کیلومتر در 7 قطعه برنامه ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول 107 کیلومتر در حدفاصل شهرهای سده تا ایزد خواست از مناطق سد ایزد خواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید عبور می کند.

نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام قطعه هفت آزادراه شیراز – اصفهان

همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول 118 کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کام فیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز – سپیدان متصل می شود.

ناگفته نماند، قطعه هفتم این آزادراه با طول 13 کیلومتر هم اکنون با 62 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث قرار دارد و برای اتمام عملیات این قطعه نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار است.

شایان به ذکر است، بخش دیگر این آزادراه از ایزد خواست تا اصفهان به طول حدود 116 کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه راهی مبارکه – ایزد خواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

همچنین، مطالعات قطعه هشتم آزادراه شیراز – اصفهان اخیراً به اتمام رسیده و این قطعه 13 کیلومتر خواهد بود که تاکنون تجهیزات کارگاهی انجام نشده اما قرارداد اجرایی آن ابلاغ شده است.

قطعه هشتم آزادراه شیراز – اصفهان به عبارت دیگر قطعه اول آزادراه شیراز – بوشهر محسوب می شود که بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز را به این قطعه متصل می کند و یکی از خروجی های شیراز به سمت شهر بوشهر خواهد بود.

جزییاتی از یک آزادراه استراتژیک/ اصفهان_شیراز یادگار شهید رییسی

رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایندکس ایران با اشاره به اینکه پس از هفت ماه از افتتاح این آزادراه، نرخی برای اخذ عوارض تصویب نشده است، گفت: تا به امروز نرخی برای اخذ عوارض از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی تعیین نشده در حالی که دوربین های عوارضی آزادراه شیراز – اصفهان از (بیست ونهم، اسفندماه سال گذشته) 1.4 میلیون پلاک عبوری را ثبت کردند که اگر نرخ عوارضی تعیین می شد، بی شک از درآمد عوارضی ها طی مدت ذکر شده، زمینه و بودجه تکمیل قطعه هفت این آزادراه فراهم بود.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان در ادامه تاکید کرد: هم اکنون 12 سامانه عوارضی از ابتدا تا انتهای مسیر آزادراه (ایزد خواست تا پایان قطعه 6) فعال و رقم عوارضی آزادراه متغیر و بر اساس پیمایش خودرو سواری است، همچنین 12 سامانه و 36 دوربین، پلاک خوانی و ثبت نوع خودرو را در مسیر یاد شده نصب شده است.

وی ادامه داد: بر اساس مذاکرات اعتبار مالی قطعه هفتم این آزادراه توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می شود و برای اجرای این قطعه هزار و 400 میلیارد اعتبار نیاز دارد که 800 میلیارد تومان آن از طریق مشارکت تامین شده و حدود 70 درصد تامین اعتبار از سوی دولت و 30 درصد دیگر توسط شرکت خواهد بود.

این مسوول گفت: همچنین قرار بود از طریق مولدسازی اراضی دولتی، سازمان خصوصی سازی یک قطعه زمین به ارزش 900 میلیارد تومان را به فروش برسد و منابع مالی آن را در اختیار شرکت قرار گیرد، اما مشتری پیدا نشد، که پیشنهاد دادیم زمین را اختیار شرکت قرار دهند تا با فروش آن منابع مالی را تامین کنیم، تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

محمدیان با اشاره به اینکه پیشنهاد نرخ عوارضی شرکت بین 30 الی 40 هزار تومان است، افزود: نرخ پیشنهادی به وزارت راه ارجاع شده اما فعلاً خبری از تصویب و ابلاغ آن نیست، از وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود نسبت به این اقدام تسریع داشته باشد، زیرا هم اکنون در شرایط عادی ماهانه حدود دو تا 2.5 میلیارد تومان برای نگهداری آزادراه شیراز – اصفهان هزینه می شود، به همین دلیل ضرورت دارد هر چه سریع تر عوارضی این آزادراه برقرار شود.

به گفته مدیرعامل ساخت پروژه شیراز – اصفهان، ارزش روز این پروژه حدود 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده که اگر نرخ پیشنهادی عوارض شرکت تصویب شود، پس از 18 سال سرمایه بازگشت خواهد داشت به همین دلیل سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری ندارند. هم اکنون برای پروژه شیراز – بوشهر تنها برای تامین مالی 25 درصد آن ورود کردیم و 50 درصد دولت اما برای 25 درصد باقی مانده سرمایه گذاری استقبال نکرده است.

این مسوول در پایان تصریح کرد: در زمان افتتاح این آزادراه پلیس راه، راهداری، محیط زیست، استانداری، فرمانداری های منطقه صورتجلسه تحویل را امضا کردند و الزامات ایمنی آزادراه را طی کردیم و مشکلاتی در خصوص بیمه خودرو در تصادفات احتمالی وجود ندارد.

محمدیان گفت: هم اکنون روزانه میانگین 9 هزار دستگاه خودرو سواری در این آزادراه تردد دارند؛ کل مسیر آزادراه به نیوجرسی مجهز و 57 هزار نیوجرسی 6 متری مفصل دار در مسیر آزادراه نصب شده است.

جزییاتی از یک آزادراه استراتژیک/ اصفهان_شیراز یادگار شهید رییسی

تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ»

به گزارش ایندکس ایران، سال گذشته همزمان با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان، طبق دستور شهید آیت الله رییسی بنا شد تا اسم این آزادراه به «آزادراه شاهچراغ» تغییر کند.

اعتبار 10 میلیارد تومانی برای ترمیم آزادراه پس از هفت سال

حسین مینایی رییس هیات مدیره شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز – اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایندکس ایران، گفت: شرکت ساخت، نگهداری و احداث آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت دفاع، از بودجه این وزارتخانه در اجرای آزادراه استفاده نشده است.

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب یکی از پروژه های اصلی و مهم کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است و زمانیکه آزادراه شیراز-اصفهان به بوشهر و در نهایت عسلویه وصل شود، گامی بلند در زمینه اجرایی شدن کریدور شمال-جنوب برای کشورمان و تحقق دستاوردهای آن رخ می دهد.

رییس هیات مدیره شرکت احداث و نگهداری آزاد راه شیراز – اصفهان تاکید کرد: هر هفت سال آزادراه ساخته شده نیازمند ترمیم مجدد است، زمانیکه تاکنون عوارضی در آزادراه شیراز – اصفهان تعیین و اخذ نشده قطعاً پس از هفت سال با کمبود اعتباری مواجه خواهیم شد زیرا برای ترمیم نیازمند 10 هزار میلیارد تومان منبع مالی است این در حالیست که حمل و نقل پایه اصلی توسعه کشور و یکی از عناصر پیشرفت و توسعه هر کشوری زیرساخت های حمل و نقل و ترانزیت آن است.

مینایی در پایان خاتمه خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند، هم اکنون برای ساخت هر یک کیلومتر از قطعات باقی مانده آزادراه شیراز – اصفهان باید 110 میلیارد تومان هزینه کرد اما زمانیکه نرخ عوارضی تصویب و ابلاغ نشود این پروژه کند پیش خواهد رفت به دلیل ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی تمهیدات جدی داشته باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جزییاتی از یک آزادراه استراتژیک/ اصفهان_شیراز یادگار شهید رییسی – خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جزییاتی از یک آزادراه استراتژیک/ اصفهان_شیراز یادگار شهید رییسی – خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.