جان تازه در شریان های حمل و نقل عمومی تهران با تدبیر رییس جمهور شهید
آیت الله رییسی در گره گشایی از مشکلات پایتخت نگاه ویژه ای داشت؛ در این سه سال، اقدامات بنیادینی را در عرصه مدیریت شهری رقم زد که قطعا نه تنها تا سالیان سال خیرات و برکات تصمیمات ایشان در تهران و سایر کلانشهرها ماندگار است؛ بلکه موجب تغییر ریلی در حوزه مدیریت شهری شد که مدیران شهری سالها خواب آن را می دیدند.
به گزارش ایندکس ایران، آیت الله شهید رییسی با کلید واژه خدمت، حمایت از محرومان و عدالت خواهی، دولت سیزدهم را تشکیل داد و در راه خدمت نیز به مقام والای شهادت نایل شد. دولت سیزدهم در شرایطی در سال 1400 روی کار آمد که شهر تهران از نظر ارایه خدمات به شهروندان و میزان آسیب های اجتماعی ایام پر چالشی را از سر می گذراند.
اتوبوس های تهران نه تنها در دوره قبلی مدیریت شهری افزایش نیافته بود؛ بلکه تعداد اتوبوس های فعال در ابرشهر تهران هم به عنوان پایتخت جهان اسلام به کمتر از 1000 دستگاه می رسید و با اینکه عمده شهروندان به دلیل شرایط کرونایی به جای استفاده از حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده می کردند اما با این حال داد انتقاد اتوبوس سوارها از میزان معطلی در ایستگاه بلند شده بود؛ اما واقعیت این بود که تهران اتوبوس بیشتری نداشت.
مترو نیز اوضاع خوبی نداشت و کمبود واگن سبب شده بود تا مسافران مترو دقایق زیادی را در ایستگاه مترو معطل بمانند و تازه اگر واگنی خالی بود سوار شوند و به مقصد خود برسند. مدیران شهری هم به واسطه شیوع کرونا و اثرات آن توانی برای جبران عقب ماندگی ها نداشتند و رایزنی های مختلف شان با دولت و مسیولان دولتی نیز راه به جایی نبرد و حتی مدیران پیشین دست به قلم شده و در نامه به شخص رییس جمهور وقت خواهان کمک دولت به مترو شدند. کمکی که هیچ گاه مشخص نشد که انجام شد یا خیر؟!
در حالی مدیران دوره های قبل دولتی دست رد به خواهش نمایندگان شهری چند میلیونی زدند که نظرسنجی ها نشان می داد که کاهش آلودگی هوا و رفع ترافیک دو درخواست اول شهروندان تهرانی از مدیران است، دو درخواستی که لازمه پاسخگویی به آنها توسعه حمل و نقل عمومی بود، توسعه ای که بدون کمک دولت ابتر می ماند.
شکستن طلسم 18 ساله متروی پرند
با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رییسی، ایشان توجه ویژه ای به تهران داشت؛ بگونه ای که در مراسم افتتاح چند ایستگاه مترو و آغاز حفر مکانیزه خط ده مترو و افتتاح متروی پرند شخصا حضور داشت و در این مراسم ها به موضوع توسعه حمل و نقل در تهران تاکید ویژه ای داشت و حتی در بازدیدی از خط متروی پرند دستور پیگیری و سرعت در افتتاح این خط را صادر کردند که بلافاصله پس از سال ها این خط با دستور رییس جمهور به افتتاح رسید و دغدغه و انتظار 18 ساله مردم پرند به تحقق پیوست.
شهید آیت الله رییسی در مراسم افتتاح ایستگاه متروی پرند از همه مسیولان و دست اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه ای از صادق الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کردند، اما جای این سوال نیز وجود دارد که آیا طرح ها و پروژه ها با تلاش جهادی و با روحیه بسیجی نمی توانست زودتر به سرانجام برسد و حالا با یک همت و توجه شهید جمهور این امر محقق شد؟
شهید رییسی حمایت از شهرداری تهران برای اجرای طرح های بهبود وضعیت زندگی در تهران را سرعت داد؛ بگونه ای که با حمایت ویژه قرارداد خرید 630 واگن مترو که حدود 5 سال در محاق بود را به جریان انداخت و سعی کرد تا با هماهنگی با بانک مرکزی راهی برای توسعه حمل و نقل برقی در تهران ایجاد کند که همه این اقدامات به ثمر نشست و در حالی درخت خدماتش در حوزه مدیریت شهری به زودی به بار نشسته و میوه خواهد داد که رییس جمهور شهید نمی تواند ثمره خدماتش را ببیند.
توجه ویژه به مترو و حضور در افتتاح های مختلف
محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد جزییات توجه ویژه آیت الله رییسی به حمل و نقل عمومی تهران با اشاره به بازدید ایشان از روند ساخت متروی پرند در جریان سفر استانی اش به ایندکس ایران می گوید: رییس جمهور شهید نگاه و توجه خاصی به حمل و نقل عمومی به خصوص مترو داشتند، بگونه ای که با دستور شخص ایشان گره تکمیل متروی پرند بعد از 18 سال باز شد و این در حالی است که با کمک دولت خطوط فعلی نیز تکمیل شد.
وی با اشاره به نقش رییس جمهور شهید در قرارداد 630 واگن با تاکید بر اینکه با دستور شخص ایشان گره پنج ساله واگن های مترو حل شد، می افزاید: به یاد دارم که در مسیر بازدید از متروی پرند گزارشی از وضعیت برقی سازی و تاثیر آن در کاهش آلودگی ارایه کرده و این مسیله سبب شد که آیت الله رییسی در روند برقی سازی اتوبوس و تاکسی ها به شهرداری تهران کمک کند و حالا بسیار ناراحتم که آیت الله رییسی ثمره این قرار داد را نمی بینند؛ چراکه قرارداد چین در جریان است و ایشان در آیین ورود این خودروها حاضر نیستند؛ اما از یاد نخواهیم برد که برقی سازی در تهران ثمره نگاه ویژه رییس جمهور است.
پرداخت سهم دولت در خرید اتوبوس در دولت رییسی
مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در مورد اقدامات رییس جمهور شهید در حوزه اتوبوسرانی به ایندکس ایران می گوید: براساس قانون دولت در زمینه تامین اتوبوس سهم 80 درصد دارد یعنی باید 80 درصد قیمت یک اتوبوس را پرداخت کند که این مهم در دولت گذشته مغفول مانده بود و سبب شد تا شاهد عقب ماندگی شدید در امر نوسازی اتوبوس باشیم؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم با مدیریت آیت الله رییسی دولت متعهد شد که سهم خود در تامین اتوبوس برای شهرداری های سراسر کشور را پرداخت کند که از این میان سهم شهرداری تهران بیش از 600 دستگاه اتوبوس بود که تاکنون 271 دستگاه اتوبوس تحویل داده شده است.
به گفته وی، شهید آیت الله رییسی در بحث حمایت های مالی از شهرداری تهران برای خرید اتوبوس های نو اهتمام ویژه ای داشتند، بگونه ای که در موضوع خرید 2500 اتوبوس از کشور چین در بخش ارزی و هماهنگی با بانک مرکزی آیت الله رییسی اقدامات خاصی انجام دادند.
پایان خبر ایندکس ایران
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جان تازه در شریان های حمل و نقل عمومی تهران با تدبیر رییس جمهور شهید" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جان تازه در شریان های حمل و نقل عمومی تهران با تدبیر رییس جمهور شهید"، کلیک کنید.