مسیر کم‌ریسک با «بریکس» – ایندکس ایران

مسیر کم‌ریسک با «بریکس» - ایندکس ایران

شانزدهمین نشست سران گروه «بریکس»، از امروز به‌طور رسمی در روسیه آغاز می‌شود. مسعود پزشکیان که در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین عازم کازان مرکز تاتارستان محل برگزاری اجلاس شده، قرار است در نشست‌های مختلف قدرت‌های اقتصادی نوظهور سه سخنرانی ارائه ‌کند و با رؤسای جمهور روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه داشته باشد.

به گزارش ایندکس ایران، متن پیش‌رو گفت‌وگوی روزنامه قدس با کارشناسان درباره فرصت‌های مشارکت تهران در مجمع جهانی بریکس است که در ادامه می‌خوانید:

اجلاس اصلی بریکس با موضوع «تقویت چندجانبه گرایی» با حضور اعضا و اجلاس بریکس-پلاس با حضور اعضا و حدود ۳۰ کشور و سازمان دیگر با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود.
بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. این مجمع نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد. البته نشست جاری نسبت به دوره‌های گذشته یک تفاوت اساسی دارد و آن هم افزوده شدن پنج کشور ایران، امارات، مصر، ‌اتیوپی و عربستان سعودی به جمع برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به عنوان مؤسسان این مجمع است که می‌تواند وزن این باشگاه اقتصادی را بیشتر کند. جمهوری اسلامی ایران که با تلاش‌های دولت شهید رئیسی به این گروه پیوست، برای نخستین بار است به عنوان عضو رسمی و دائم در این نشست بین‌المللی شرکت می‌کند. این حضور در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکردهای جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای حائز اهمیت است.

افزایش وزن جهانی با مشارکت در بلوک‌بندی‌های سیاسی
رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با قدس، با اشاره به نشست مذکور درباب اهمیت حضور جمهوری اسلامی در این اجلاس، گفت: موقعیت استراتژیک ایران در منطقه این فرصت را برای کشورمان فراهم کرده تا در اتحادیه‌های مختلف جهانی حضور فعال داشته باشد و بریکس نیز یکی از نشست‌های مهمی است که مقامات ما می‌توانند علاوه بر تقویت روابط دوجانبه با اعضای این گروه، از ظرفیت‌های موجود برای تقویت بنیه اقتصادی و مواضع سیاسی کشورمان بهترین بهره را ببرند.
دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: امروز جهان به سمتی حرکت می‌کند که کشورها برای میزان تأثیرگذاری خود و قدرتمند شدن به سمت چندجانبه گرایی و تشکیل اتحادیه‌ها و بلوک‌های سیاسی و اقتصادی گام بر می‌دارند، حضور ایران در نشست کازان به‌عنوان یکی از اعضای رسمی این اتحادیه، می‌تواند جایگاه تهران را در سطح بین‌المللی ارتقا و افزایش دهد.وی اظهار کرد: غیر از اجلاس بریکس نشستی به‌عنوان بریکس پلاس وجود دارد که نشان‌دهنده علاقه کشورهای دیگر به همکاری با اعضای اصلی بریکس است و این مسئله می‌تواند در آینده بستری را برای شراکت آن‌ها به همراه داشته باشد. این فرصت خوبی را برای هیئت ایرانی فراهم کرده تا در چارچوب این اتحادیه بحث عدالت در جامعه جهانی و همکاری‌های دوجانبه را دنبال کند.

دوربرگردانی برای خنثی‌سازی تحریم‌های غرب
سفیر پیشین ایران در چین نیز بریکس را به عنوان نهادی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها بر علیه کشورمان می‌داند و معتقد است: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا به همراه دیگر کشورهای اروپایی، شدیدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان اتخاذ کرده‌اند، حضور و دیدارهای دوجانبه مقامات کشورمان با رؤسای جمهور چین، روسیه و هند می‌تواند زمینه‌ تبادلات اقتصادی را تقویت و این همکاری‌ها را با دیگر کشورهای عضو که اکثراً از آفریقا و آسیا هستند، تسری ببخشد.
جواد منصوری یکی از مهم‌ترین آثار اجتماع قدرت‌های نوظهور در قالب نشست بریکس را مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا خوانده و افزود: در حال حاضر دلار برای ایالات متحده به‌عنوان یک واحد پول ملی محسوب نمی‌شود، بلکه یک سلاح مهم اقتصادی است که ابزار سلطه سیاسی و امنیتی واشنگتن را پیش ببرد؛ بنابراین برقراری مبادلات تجاری و ارزی با پول‌های ملی می‌تواند به کاهش ارزش دلار در میان کشورهای عضو، کمک بسیاری کند. در ماه‌های اخیر جلسات پرشماری با حضور مقامات بانکی و اقتصادی بریکس برگزار شد و این می‌تواند بسترهای مواصلاتی و ارتباطی و حمل ونقل را در میان کشورهای عضو گسترش دهد.

بازگشایی کریدورهای جدید در نشست بریکس
محسن پاک‌آیین دیگر دیپلمات پیشین کشورمان نیز در ارزیابی سفر پزشکیان به کازان روسیه، گفت: طبیعتاً در برنامه کاری رئیس جمهور مسائل مهمی از قبیل گسترش روابط اقتصادی، تجاری، کریدوری، منطقه‌ای و تبادل ارزی با پول‌های ملی در دستور کار قرار می‌گیرد. البته موضوع مهم منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان مسائل اساسی در حوزه بین‌المللی است که رئیس جمهور در دیدار با پوتین و شی جین پینگ به آن می‌پردازد. همسویی ایران با پکن و مسکو می‌تواند زمینه‌های آتش بس در منطقه را فراهم کند و از سوی دیگر اعضای بریکس می‌توانند با اتحاد، فشارهای سنگینی را در عرصه‌های مختلف به رژیم صهیونیستی وارد کنند.وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم اعضای بریکس حضور دو کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است، به‌طوری‌که روسیه و چین در کنار برزیل، آفریقای جنوبی و هند بیش از نیمی از جمعیت جهان را دارا هستند. این می‌تواند فرصت‌های خوبی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، تجاری و غیره برای ما ایجاد کند.
دیپلمات پیشین کشورمان گریزی هم به برنامه ضد ایرانی غرب در منطقه پرداخت و گفت: برقراری کریدورهای ترانزیتی میان کشورها دارای اهمیت تجاری و اقتصادی است. آمریکایی ها در سال‌های اخیر در صدد بودند از دهلی (هند) به سمت حیفا و از مسیرهای امارات و عربستان کریدور و مسیر جدید احداث کنند و از این طریق کشورمان را دور بزنند. اما ایران با موقعیت ریلی، جاده‌ای و ترانزیتی همواره  پل ارتباطی میان آسیا، آفریقا و اروپا بوده و نقش مهمی را به‌عنوان یک بازیگر منطقه‌ای در عرصه بین‌الملل می‌تواند داشته باشد. حضور در بریکس بدون شک زمینه این همکاری را گسترش خواهد داد. از سویی ایران و روسیه در سال‌های اخیر از طریق روبل و ریال با یکدیگر مبادلاتی داشته‌اند و این رویه می‌تواند در قبال دیگر اعضای بریکس نیز اجرا شود. اراده‌ای که امروز برای دلارزدایی وجود دارد آینده این اتحادیه را به سمت کاهش وابستگی به دلار سوق خواهد داد.

پایان خبر ایندکس ایران

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "مسیر کم‌ریسک با «بریکس» – ایندکس ایران" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "مسیر کم‌ریسک با «بریکس» – ایندکس ایران"، کلیک کنید.