رشد 10 درصدی تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان

رشد 10 درصدی تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان

در سال گذشته تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان با رشد 10 درصدی به 2.7 میلیارد دلار رسید که هنوز با ظرفیت 5 میلیارد دلاری تجارت دو کشور فاصله زیادی دارد.

به گزارش ایندکس ایران، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، گزارشی از تجارت ایران و پاکستان در سال 1402 اعلام کرده است. بر این اساس تجارت غیر نفتی ایران و پاکستان در سالی که گذشت، به بیش از 4.9 میلیون تن به ارزش 2.7 میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال 1401 با  رشد 14.7 درصدی در وزن و 10 درصدی در  ارزش همراه بوده است.

از این میزان  بیش از 4.3 میلیون تن کالا،   به ارزش 2.07 سهم صادرات ایران به پاکستان بوده که نسبت به سال 1401 رشد 23 درصدی در وزن و 39 درصدی در ارزش داشته است. واردات ایران از پاکستان هم در سال 1402 به بیش از 554 هزار تن کالا، به ارزش 673.9 میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به سال قبل کاهش 26 درصدی در وزن و 33 درصدی در ارزش داشته است.

عمده ترین دلیل این کاهش، افزایش تولید برنج در کشور و عدم نیاز به واردات این محصول مانند سال های قبل از کشورهایی نظیر پاکستان و هند بوده است.

گفتنی است سال گذشته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان گفته بود که ظرفیت تجارت 5 میلیارد دلاری ایران و پاکستان وجود دارد.

البته دو کشور تلاش هایی برای توسعه مناسبات تجاری داشتند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ برای مثال در سال 1382 ایران و پاکستان یک موافقت نامه تعرفه ترجیحی منعقد کردند، اما از سال 1397 واردات بیش از 2000 قلم کالا ممنوع شد و خیلی از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفتند. آذر ماه سال 1401 سخنگوی وقت وزارت صمت از احیای موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و پاکستان خبر داد و مقرر شد واردات برخی از کالاهای ممنوعه نیز از این کشور آزاد شود و ایران نیز بتواند با تعرفه کمتر به پاکستان کالاهایی را صادر کند تا کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

پیش تر هم قنادزاده –  معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت – به ایندکس ایران گفته بود که ایران با پاکستان قرارداد تجارت ترجیحی داشته، اما این قرارداد از سال 2017 متوقف شده بود که این موضوع بیشتر هم به ایران بر می گشت. اما در حال حاضر موافقتنامه تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شده و موافقتنامه تجارت آزاد با پاکستان هم با این کشور شروع شده که در مراحل نهایی تبادل لیست هستیم و احتمالا در سال جاری به مرحله اجرا می رسد.

بررسی آمار تجارت بین ایران و پاکستان نیز نشان می دهد تراز تجاری ایران با پاکستان به لحاظ ارزشی طی سال های 1392 تا 1401 همواره به نفع ایران بوده، اما طی دو سال 1400 و 1401 واردات ایران از پاکستان از سرعت رشد به مراتب بالاتری در مقایسه با صادرات ایران به پاکستان داشته و سهم برنج نیز از کل ارزش صادرات ایران از این کشور بیش از 85 درصد بوده است.

پایان خبر ایندکس ایران

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رشد 10 درصدی تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رشد 10 درصدی تجارت غیرنفتی ایران و پاکستان"، کلیک کنید.