احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اردبیل – خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان

احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اردبیل - خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان

محمود قلیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایندکس ایران، اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات زراعی و اقدام ناصواب برخی کشاورزان در آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش مزارع احتمال گسترش حریق به عرصه های طبیعی بالاست.

وی خاطرنشان کرد: با برشمردن مواد قانونی و ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش مزارع و تذکر به مجازات های قانونی در نظر گرفته شده به مرتکبین به ایجاد حریق در اراضی ملی هشدار دهیم تا مراقب آتش سوزی وسیع در عرصه های ملی و منابع طبیعی باشند.

مدیرکل منابه طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: ضروری است با توجه به افزایش دما و خشک بودن عرصه‌های جنگلی، کشاورزان پس از برداشت محصول، از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که امکان سرایت آتش به عرصه‌های طبیعی که در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارند بسیار بالاست.

قلیزاده ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی اصولا آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش جرم محسوب شده و با مرتکبین برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و درصورتی که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک ‌سال محکوم خواهد شد و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس ۶ ماه تا دو سال یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می‌شوند.

مدیرکل منابه طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در همین راستا از مردم شریف و طبیعت دوست کشور درخواست می شود؛ در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی با قید فوریت با شماره‌های رایگان و ۲۴ ساعته ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اردبیل – خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اردبیل – خبرگزاری ایندکس ایران | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.