آیا تپش قلب در دوران بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند؟

به طور متوسط قلب هر انسان بین 60 تا 100 بار در دقیقه می زند. افزایش ضربان قلب (بیش از 100 بار در دقیقه) را تپش قلب در بارداری می گویند. با افزایش ضربان قلب ممکن است احساس تپش، سنگینی یا لرزش در قفسه سینه خود کنید مانند زمانی که در مسابقه ای شرکت کرده اید. با مطالعه مطالب زیر اطلاعاتی درباره علت تپش قلب در بارداری و خطرات مرتبط با آن کسب می کنید.

آیا تپش قلب در دوران بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند؟

تپش قلب چیست؟

تپش قلب که به عنوان تاکی کاردی شناخته می‌شود، یک اختلال ریتم قلب است که در آن ضربان قلب سریعتر از حد طبیعی است. وجود تپش قلب برای مدت کوتاهی در شرایطی مانند ورزش، استرس یا بیماری طبیعی است. علاوه بر این، ضربان قلب ممکن است در دوران بارداری افزایش یابد، زمانی که حجم خون افزایش می‌یابد. اما برای شکایات بسیار شدید و طولانی مدت، بررسی و کشف علت زمینه‌ای ضروری است.

چه چیزی باعث تپش قلب در بارداری می‌شود؟

افزایش حجم خون

مهم‌ترین علت تپش قلب در بارداری افزایش حجم خون بعد از هفته ششم است. مقدار خون نسبت به قبل از بارداری تقریباً ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. این ممکن است در مادر باردار به صورت تپش قلب و تنگی نفس در دوران بارداری منعکس شود.

 افزایش هورمون پروژسترون

هورمون پروژسترون که وظیفه اصلی آن آماده‌سازی رحم برای بارداری است، نقش‌های بسیاری را در طول فرآیند بارداری ایفا می‌کند، از اتصال جنین به رحم تا رشد سالم آن. این هورمون که در دوران بارداری بیشتر از زمان‌های عادی ترشح می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد احساس تپش قلب در دوران بارداری شود.

کافئین

همانطور که مشخص است، کافئین در صورت مصرف زیاد باعث تپش قلب می‌شود. به همین دلیل نوشیدنی‌های حاوی کافئین باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند، به خصوص در دوران بارداری.

عوامل روانی

عواملی مانند اختلال اضطراب، استرس و اضطراب نیز می‌توانند باعث تپش قلب در دوران بارداری شوند. تغییرات هورمونی ناگهانی در دوران بارداری ممکن است باعث تحریک بیشتر این اختلالات شود. مادران باردار که نمی‌توانند سطح استرس و اضطراب خود را کنترل کنند، ممکن است نیاز به کمک از یک روانشناس یا روانپزشک داشته باشند.

بیماری‌های مختلف

اگرچه تپش قلب در دوران بارداری طبیعی به نظر می‌رسد، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی باشد. شایع‌ترین بیماری‌ها شامل قند خون پایین، کم خونی، کم کاری تیروئید و بیماری‌های قلبی و ریوی است. بنابراین، اگر تپش قلب احساس می‌شود که باعث ناراحتی مادران باردار می‌شود، باید وضعیت را با دکتری که حاملگی را تحت نظر دارد در میان گذاشت. در صورت لزوم ممکن است پزشک شما را به متخصص قلب ارجاع دهد.

تپش قلب در بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

تپش قلب در هر زمانی در طول بارداری می‌تواند اتفاق بیفتد؛ تنها ممکن است دلایل آن در مراحل مختلف بارداری تفاوت داشته باشد. اصلی‌ترین علت تپش قلب در سه ماهه اول بارداری، افزایش حجم خون یا وجود بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری‌ قلبی در بارداری است. اما تپش قلب در سه ماهه دوم بارداری و همچنین، تپش قلب در سه ماهه سوم بارداری به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد.

آیا تپش قلب در دوران بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند؟

موضوع دیگری که مادران باردار در مورد آن کنجکاو هستند این است که آیا تپش قلب در دوران بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند یا خیر. تپش قلب در دوران بارداری معمولاً به جنین آسیب نمی‌رساند. این موضوع فقط باعث می‌شود مادر باردار احساس ناراحتی کند. با این حال، تپش قلب که می‌تواند باعث تنگی نفس شدید شود نیز می‌تواند بر جنین تأثیر منفی بگذارد. زیرا تنگی نفس به معنای کاهش میزان اکسیژنی است که به بافت‌ها می‌رود. در چنین شرایطی، مشورت با متخصص زنان مفید خواهد بود.

چه زمانی تپش قلب در دوران بارداری خطرناک است؟

تپش قلب در دوران بارداری معمولاً به دلیل افزایش حجم خون ایجاد می‌شود. با این حال، اگر علائم دیگری همراه با تپش قلب وجود دارد، این موضوع باید جدی گرفته شود و معاینه انجام شود. به عنوان مثال، تپش قلب در دوران بارداری؛

  • درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • حالت تهوع

اگر علائمی مانند تعریق اضافه شد، باید بدون تأخیر به بیمارستان مراجعه کنید.

تشخیص تپش قلب در بارداری چگونه است؟

فقط پزشک می‌تواند به‌طور صحیح علت تپش قلب در بارداری را تشخیص دهد. معمولاً تشخیص علت تپش قلب در بارداری کار سختی است؛ چون عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند به تپش قلب تو بارداری منجر شوند. از طرف دیگر، بسیاری از علائم تپش قلب، در دوران بارداری اکثر زنان رخ می‌دهند درحالی‌که ممکن است با وجود آن علائم، فرد به تپش قلب مبتلا نباشد.

پزشک معمولاً با سؤال درباره علائم و تاریخچه پزشکی شما شروع می‌کند. یک زن باردار می‌بایست حتماً در مورد هرگونه سابقه تپش قلب، بیماری‌های قلبی و یا سایر مشکلات پزشکی که بر قلب تأثیر می‌گذارند و همچنین وجود هرگونه سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی به پزشک اطلاع دهد. پزشک در مرحله بعدی شما را معاینه خواهد کرد تا هرگونه ناهنجاری در ضربان قلب شما را تشخیص دهد. پزشک شما معمولاً یکسری آزمایش‌های اضافی هم برای مشخص کردن علت اصلی تپش قلب انجام خواهد داد؛ نظیر:

  • آزمایش خون برای بررسی هرگونه عدم تعادل و ناهنجاری در عملکرد تیروئید
  • الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) برای بررسی فعالیت الکتریکی قلب
  • تست مانیتور هولتر که در آن از دستگاهی برای اندازه‌گیری ریتم قلب در طولانی‌مدت استفاده می‌شود.

برای پیشگیری از تپش قلب بارداری چه کنیم؟

این راهکارها ممکن است به جلوگیری از تپش قلب در بارداری کمک کند:

  • بدنتان را به خوبی آب‌رسانی کنید.
  • برای جلوگیری از افت قند خون، حتماً چند میان وعده مصرف کنید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • سیگار نکشید، الکل ننوشید و از مواد مخدر استفاده نکنید.
  • قبل از مشورت با پزشک، هیچ دارویی مصرف نکنید.
  • به‌طور منظم ورزش کنید اما در آن زیاده‌روی نکنید.
  • یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید؛ از تنفس شکمی یا سایر تکنیک‌های که به کاهش استرس شما کمک می‌کنند بهره ببرید.
  • از مواد غذایی مناسب دوران بارداری استفاده کنید، از مصرف میزان بالای چربی، کربوهیدرات، شکر و نمک خودداری کنید و سعی کنید وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید تا از ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا جلوگیری کنید؛ چراکه همه این شرایط می‌توانند تپش قلب بارداری را تشدید کنند.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا تپش قلب در دوران بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا تپش قلب در دوران بارداری به نوزاد آسیب می‌رساند؟"، کلیک کنید.