سوره کوثر برای یادگیری کودکان

سوره کوثر صد و هشتمین سوره و از سوره های مکی قرآن است که در جزء سی ام قرآن جای دارد. این سوره کوچک ترین سوره قرآن است و به دلیل سخن گفتن از نعمتی به نام کوثر برای پیامبر(ص) در نخستین آیه، کوثر نامیده شده و از پیامبر خواسته است تا در برابر این نعمت بزرگ، نماز بخواند و قربانی کند. لباس بچه گانه السا آنا دوخت با کیفیتی داره و در 5 سایز مختلف دوخته شده

ثواب و خواص و فضیلت سوره کوثر چیست؟

حوض کوثر، رودی در بهشت، خیر فراوان، اسلام، نبوت، قرآن، شمار فراوان اصحاب و شفاعت و فراوانی ذریه از مصادیق کوثر معرفی شده اند. به اعتقاد بسیاری از علمای شیعه حضرت فاطمه(س) و فرزندانش یکی از مصادیق کوثر هستند؛ زیرا نزول سوره در پاسخ به کسانی است که پیامبر(ص) را بدون نسل و ذریه می دانستند.

در فضیلت تلاوت سوره کوثر آمده است کسی که این سوره را در نمازهای روزانه بخواند، روز قیامت از حوض کوثر خواهد نوشید و همنشین رسول خدا در زیر درخت طوبیٰ خواهد بود.

نامگذاری

این سوره را از آن رو کوثر نامیده اند که در نخستین آیه آن، از نعمتی به نام کوثر سخن گفته است که خدا به پیامبر(ص) اعطا کرده است.

ترتیب و محل نزول

سوره کوثر جزو سوره های مکی و در ترتیب نزول، پانزدهمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و هشتمین سوره است و در جزء سی ام قرآن جای دارد

تعداد آیات و کلمات

سوره کوثر 3 آیه، 10 کلمه و 43 حرف دارد. این سوره کوچک ترین سوره قرآن است.

شان نزول

سوره کوثر درباره سخنی که عاص بن وایل، درباره پیامبر(ص) گفت، نازل شده است. او به علت آنکه عبدالله فرزند رسول خدا از دنیا رفته بود و پیامبر پسری نداشت، در جمع بزرگان قریش، از پیامبر با واژه ابتر (بی نسل) یاد کرد. خداوند با این سوره، به پیامبر دلداری داد که به او خیر فراوان عطا شده است. همچنین به او بشارت داد که دشمنان او ابتر خواهند بود.

محتوا

سوره کوثر که مانند سوره های ضحی و انشراح، در همه آیاتش پیامبر(ص) را خطاب قرار داده اشاره به نعمتی به نام کوثر دارد که خداوند به پیامبرش عطا کرده است. مفسران کوثر را به خیر فراوان تفسیر کرده اند خیری که از پیامبر خواسته شده در برابر آن، نماز بخواند و قربانی کند.

مصادیق کوثر

مقالهٔ اصلی: کوثر

مفسران در اینکه مصداق کوثر چیست، نظرات مختلفی دارند. حوض کوثر، رودی در بهشت، خیر فراوان، اسلام، نبوت، قرآن، شمار فراوان اصحاب و پیروان، تعداد زیاد نسل پیامبر و شفاعت از مصادیق کوثر معرفی شده است.

در تفسیر نمونه به نقل از بسیاری از علمای شیعه یکی از مصادیق کوثر حضرت فاطمه(س) است؛ زیرا در این سوره سخن از کسانی است که پیامبر را بدون نسل و ذریه می دانستند، در حالی که نسل پیامبر از طریق دخترش فاطمه(س) ادامه پیدا کرده و همان نسل است که امامت بر عهده او نهاده شده است. عبدالله جوادی آملی، مفسر قرآن، کوثر را مربوط به حضرت فاطمه می داند که یازده امام از نسل او متولد و فخر جهان شدند و شرق و غرب عالم را نام آنها و فرزندانشان اداره می کند.

علامه طباطبایی مفسر شیعی در المیزان تصریح دارد که چون غرض سوره کوثر، آسوده ساختن خاطرِ پیامبر(ص) بوده تعبیر «اِنَّا اَعْطَیْنَاکَ» به کار رفته است؛ این تعبیر دلالت بر مالکیت پیامبر نسبت به کوثر دارد و این از خبرهای غیبی قرآن است چرا که خداوند بعد از درگذشت آن حضرت برکتی در نسلش قرار داد، به طوری که در همه عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی شود، آن هم با آن همه بلاها که بر سر خاندانش آوردند و گروه گروه از ایشان را درجنگ های خانمان سوز کشتند.

نظرات مختلف در تفسیر واژه نحر

مفسران درباره تفسیر واژه نَحر نظرات مختلفی دارند. مفسرانی همچون فضل بن حسن طبرسی (درگذشته 548ق) و علامه طباطبایی (درگذشته 1360ش) با استناد به روایاتی از شیعه و سنی آن را به بلند کردن دست ها و آوردن آنها به هنگام تکبیر در مقابل صورت تفسیر کرده اند.  ما در فروشگاه اینترنتی خود ، انواع لباس شخصیت های کارتونی را گرد هم آورده ایم تا شما عزیزان بتوانید متناسب با علاقه ی فرزند خود اقدام به خرید محصول مورد نظر نمایید.

اما آیت الله مکارم شیرازی معتقد است که تفسیر نحر به قربانی مناسب تر است چراکه منظور نفی اعمال بت پرستان است که عبادت و قربانی را برای غیرخدا انجام می دادند.برخی از مفسران، نحر را در تفسیری عرفانی به این معنا دانسته که پیامبر انانیت و نفسانیتش را از میان برده و خودش را در حق فانی گرداند تا بتواند در پرتو بقای حق باقی بماند.

فضیلت و خواص تلاوت سوره کوثر

سوره کوثر بر سقف یکی از رواق های حرم امام حسین(ع)

ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل کرده است: کسی که سوره کوثر را در نمازهای روزانه می خواند، در روز قیامت از حوض کوثر خواهد نوشید و همنشین رسول خدا در زیر درخت طوبیٰ خواهد بود.در مجمع البیان به نقل از پیامبر(ص) آمده است: کسی که سوره کوثر را قرایت می کند، خداوند او را از رودهای بهشت سیراب خواهد کرد و به تعداد قربانی هایی که بندگان خدا در روز عید قربان می کنند و همچنین قربانی های اهل کتاب و مشرکان به او پاداش خواهد داد

خواندن سوره در نمازهای مستحبی

همچنین خواندن سوره کوثر، در برخی از نماز های مستحبی توصیه شده است؛ از جمله:

  • نماز شب یازدهم ماه رمضان: این نماز دو رکعت است؛ در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و بیست مرتبه سوره کوثر خواندمی شود.
  • نماز شب هجدهم ماه رمضان: این نماز چهار رکعت است که در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و بیست و پنج مرتبه سوره کوثر خوانده می شود.

آثار هنری

معرفی طرح درس :

طرح درس روزانه قرآن پیش دبستانی سوره کوثر

نام درس :قرآن و مفاهیم دینی

مقطع : پیش دبستانی    نام واحد یادگیری درس : سوره کوثر

اهداف :

در پایان درس انتظار می رود دانش آموزان با سوره کوثر آشنا شوند. خرید لباس زورو این امکان را برایتان بوجود می آورد تا با پوشیدن این لباس  بتوانید تمامی نقش های زورو واقعی را با دوستانتان و در خانه بازی کنید

از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس:

اهداف جزیی:

1-      با سوره کوثر آشنا شوند.

اهداف رفتاری:

پس از پایان تدریس انتظار می رود دانش آموز بتواند:

2-      برای شنیدن سوره ی کوثر علاقه نشان دهد. (نگرشی)

3-      با معنی برخی از عبارات ساده ی سوره کوثر (به زبان کودکانه همراه با شعر درس) آشنا شود. (دانستنی)

4-      با گوش کردن به قرایت آیات و نگاه کردن به عبارات، سوره ی کوثر را به ساده یا آهنگین بخواند. (مهارتی)

5-      به صورت دسته جمعی همراه با دوستانش سوره کوثر را بخواند. (مهارتی)

6-       نسبت به خواندن سوره ی کوثر در خانه علاقه نشان دهد. (نگرشی)

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سوره کوثر برای یادگیری کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سوره کوثر برای یادگیری کودکان"، کلیک کنید.